Szybkie czytanie?

Znalazłem jednak dzisiaj chwilę, by napisać kilka słów na temat, który chodzi mi po głowie od jakiegoś czasu. Nagrałem nawet krótkie filmiki, by go trochę zobrazować – musicie mi wybaczyć jakość.

Na początek chciałbym pokazać moją standardową prędkość czytania. Musiałem użyć palca żeby pokazać z jaką prędkością czytam poszczególne linijki.

Drugi filmik pokazuje już prędkość większą. Tak czytam gdy nie mam czasu na nic. Choć przyznam bez zbędnej skromności, że to jeszcze nie jest szczyt moich umiejętności. Musiałem skupiać się na palcu i na telefonie żeby nim nie trząść. Normalnie czytam szybciej.

Dlaczego pokazuję te filmiki? Z prostego powodu. Wiele osób zastanawia się nad fenomenem szybkiego czytania. Ludzie szukają rożnych kursów, które ponoć mają im umożliwić szybsze czytanie. Będę z wami szczery – nie wierzę w nie. Sam nigdy się nie uczyłem szybko czytać. Ta umiejętność przyszła sama.

Zastanawiacie się czy jest możliwe spamiętanie czegokolwiek z tekstu w tak krótkim czasie. Przyznam, że mnie się udaje tylko około 80% tekstu spamiętać. Więcej nie daję rady.

Pamiętam, że kiedyś mierząc szybkość czytania z monitora miałem 1150 znaków na minutę. Ale to z monitora, strasznie się męczą przy tym oczy. Z kartki jest trochę lepiej, ale tego już nie mierzyłem.

Jeśli macie jakiekolwiek doświadczenia z kursami szybkiego czytania napiszcie tutaj, może uda mi się jeszcze przyśpieszyć. Choć nie wierzę w nie, ale to głównie przez fakt tego, że u mnie umiejętność ta przyszła sama. Wystarczy czytać i umysł wraz ze wzrokiem same się dostosowują do szybszego czytania.

    • l_j
    • Maj 15th, 2011

    Ha, muszę przyznać, że czasem osiągam prędkość podobną do Twojej – średnio 1 linijka na sekundę, ale to przy bardzo łatwej, przystępnej prozie, albo nadludzkim skupieniu (najlepiej z samego rana).

    Tak czy owak, trudno przekonać mózg, żeby zapamiętywał szybciej, a oko, żeby chwytało po kilka wyrazów. Potrzeba skupienia.

    Moje sposoby, którymi ostatnio ćwiczę (się napaliłem na szybsze czytanie):

    1. Czerwony ołówek w dłoń i skakanie po dwóch punktach w wierszach: 1/4 i 3/4 linii. Nawet z subwokalizacją(!) czytam szybciej, bo bardziej się skupiam i wzrok nie wskakuje mimowolnie na wyższe i niższe wiersze.

    2. To samo, tylko czytanie po dwie linijki. Doszedłem do wniosku, że skoro łapię spory tekst poziomo (trzy słowa) za jednym spojrzeniem, to czemu by nie wykorzystać też wyższego/niższego wiersza za jednym pociągnięciem? Wiem, że dziwnie czytać oderwane kawałeczki tekstu, ale da się opanować zrozumienie, trzeba trochę „inaczej” myśleć. Ale to u mnie działa jedynie przy najprostszych tekstach, gdzie nie ma zbyt wielu trudnych słów i informacji.

    To tyle. Idzie wytrenować, jak wszystko 🙂

  1. Nauczyłem się tego z kursu. Kupiłem podręcznik za 20 pln. Po 4 dniach już umiałem 700 znaków na minute. Po tygodniu ok 1000.

    Ciekawe jest, że dla oszczędzenia czasu można czytać jedną linijkę normalnie, a drugą wspak. Oszczędzasz czas na powrót do początku kolejnej linijki.Czytając od tyłu nie ma problemow z rozumieniem.

    Jak jest prosty tekst to umiem też czytać dwie lub trzy linijki na raz.Do tego jednak muszę mieć rozgrzewkę. Tak od razu nie rozumiem tego co czytam. Parę stron muszę przeleciec zanim zatrybię

    • TomBird
    • Maj 26th, 2011

    Parę lat temu byłem razem z moim znajomym na takim wakacyjnym kursie. Pamiętam że zawsze fascynowało mnie to, że są osoby potrafiące przeczytać stronę wypełnioną po brzegi tekstem w 2-3 sekundy i w dodatku są one w stanie zapamiętać informacje w nim zawarte. Nie pamiętam niestety już moich wyników ale moja prędkość czytania już po kilku dniach była kilkukrotnie wyższa, a przede wszystkim byłem w stanie więcej zapamiętać z tego co przeczytałem. Mimo wszystko, wbrew moim oczekiwaniom niszczyło to całą przyjemność czytania… Tak więc po zakończonym kursie nigdy nie stosowałem tego czego się nauczyłem.
    Nie polecam, chyba że ktoś po prostu musi czytać szybciej.
    Jedynymi plusami było pokazanie w jaki sposób mózg pracuje podczas czytania oraz nauka lepszego zapamiętywania informacji.

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

