Trzeba było zastrzelić artystę

Postawili nas pod ścianą ustawiając w równym rzędzie. Każdemu przewiązano oczy opaską. Chyba tylko po to żeby nie widzieć w nich pogardy, bo na strach nie mogli liczyć. Wokół unosił się smród potu i fekaliów. O dziwo nie pochodził od nas. Nie pozwolono nam długo czekać na koniec tej farsy. Rozległ się dźwięk zamków karabinów. Zamarłem czekając na nieuniknione. Nie byłem artystą, musiałem umrzeć. W imię sztuki.

Dobra, przesadzam z tym patosem, ale czasem tak się czuję gdy widzę, co wyprawiają dzisiejsi artyści. Nie darzę ich szacunkiem i nie staram się tego ukryć. Wszystko przez coś, co  mnie bardzo boli. Traktują literaturę jak dziwkę. Nie warto owijać w bawełnę i szukać na siłę jakiegoś innego sformułowania. Sami tak o niej mówią, więc czemu ja nie mogę?

Chowają się za hasłem „Eviva l’arte!” wypaczając pojęcie sztuki do granic możliwości. Powiedzcie mi jak chorym trzeba być, by zagłodzić psa i pokazywać go w galerii określając mianem „sztuki”? Jak chorym trzeba być, by zgodzić się na wystawienie tego w galerii? Jak zwichrowaną psychikę trzeba mieć, by się temu spokojnie przyglądać i dyskutować o sztuce?

Teraz artysta, by istnieć musi szokować, łamać wszystkie normy i obyczaje. Ważna jest sztuka. Sztuka dla sztuki! To co jest dziwne i obrazoburcze jest „trendy”, a bycie trendy to bycie artystą. Pamiętacie zapuszkowane ekskrementy pewnego artysty? Teraz każdy chce je mieć w swoim domu. Puszka podpisana w kilku językach „Gówno artysty” leżąca nad kominkiem to znak, że się człowiek zna na sztuce. Jeśli ktoś chce mieć coś takiego u siebie musi się śpieszyć gdyż część tych „cudeniek” nie wytrzymała próby czasu i po prostu eksplodowała.

Jednak to dwa skrajne przypadki w dodatku w ogóle nie związane z literaturą. Więc czemu się tak oburzam gdy ktoś powie, że jestem artystą? Pamiętam jak kilka miesięcy temu miałem, wątpliwą, przyjemność rozmawiać z pewnym osobnikiem, który twierdził, że nienawidzi literatury. To jeden z tych określających ją mianem „dziwki”. Spytałem go więc czemu pisze? Czemu traci czas na robienie czegoś czego tak bardzo nienawidzi i czym gardzi? Odpowiedział, że musi.  Poczym wrzucił na pewne forum kolejny swój tekst, w którym nie używał ani wielkich liter, ani znaków interpunkcyjnych, ani zasad ortografii. Tak walczył o nieśmiertelność wierząc, że jest jednym z tych niedocenionych za życia, któremu przyszłe pokolenia będą stawiały pomniki.

Nie oceniam ludzi i nie zabraniam nikomu pisać, ale nie chcę żeby porównywano mnie z kimś, kto poszanowanie do języka pisanego ma w czterech literach. Sam nie jestem doskonały, nie znam wszystkich zasad interpunkcji, popełniam błędy stylistyczne i wiele innych, ale staram się pisać tak, by być ogólnie zrozumianym. Zresztą nie pojmuję zamykania literatury w takich granicach jak: „Utwór literacki musi mieć 1001 znaków. Nie więcej, nie mniej”. Dla mnie są to totalne bzdury. Takie reguły powstają chyba tylko po to, by szokować i wzbudzać kontrowersje. Nie wierzę, że sam autor je stosuje.

To co kiedyś było esencją bycia artystą odeszło w zapomnienie. Ludzie wrażliwi tworzący prawdziwą sztukę wrzucani są do jednego worka z wyżej wymienionymi osobnikami. Dla mnie nie ma w tym za grosz artyzmu, jedynie głupota i brak wrażliwości. Sztuka umiera zabijana każdego dnia przez artystów przez małe „a”. Tych pisanych przez wielkie zostało niewielu. Niestety.

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

